W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie,
w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza,
że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym.
Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies.
Więcej szczegółów w naszej Polityce Cookies.
Do zadań Wydziału Edukacji, Kultury i Sportu (stosującego symbol EKS) należy w szczególności:
nadzór nad funkcjonowaniem przedszkoli, szkół podstawowych w zakresie określonym ustawami: o systemie oświaty, Prawo oświatowe i o finansowaniu zadań oświatowych;
udział w prowadzeniu inwestycji dotyczących budowy obiektów oświatowych i sportowych;
koordynowanie zadań realizowanych przez miejskie jednostki organizacyjne prowadzące działalność w zakresie kultury, kultury fizycznej i turystyki;
współpraca z nadzorem pedagogicznym oraz instytucjami i stowarzyszeniami działającymi w zakresie oświaty (m.in. związkami zawodowymi, radami szkół, poradnią psychologiczno-pedagogiczną);
współdziałanie z dyrektorami podległych szkół i przedszkoli w szczególności w zakresie:
opracowania planów rozwoju oświaty, sieci placówek, rejonizacji szkół podstawowych,
podejmowania działań mających na celu poprawę bazy materialnej podległych szkół, przedszkoli i innych jednostek,
zagospodarowania, utrzymania i remontów obiektów oświatowych,
wypełniania ustawowego obowiązku szkolnego i obowiązku nauki;
prowadzenie spraw związanych z uzyskiwaniem stopni awansu zawodowego nauczycieli;
prowadzenie ewidencji niepublicznych szkół podstawowych;
dokonywanie corocznej oceny i analizy wyników edukacyjnych uczniów szkół podstawowych;
prowadzenie spraw w zakresie udzielania dotacji dla jednostek systemu oświaty prowadzonych przez podmioty inne niż Miasto Pabianice, w tym prowadzenie spraw o zwrot dotacji;
koordynacja działań związanych ze sporządzeniem sprawozdania Systemu Informacji Oświatowej;
prowadzenie wspólnej obsługi finansowej szkół i przedszkoli miejskich, dla których organem prowadzącym jest Miasto Pabianice, a w szczególności:
prowadzenie rachunkowości jednostek obsługiwanych,
prowadzenie obsługi płacowej jednostek obsługiwanych,
wykonywanie dyspozycji środkami pieniężnymi zleconych przez dyrektorów szkół i przedszkoli miejskich,
organizacja i prowadzenie obsługi bankowej szkół i przedszkoli miejskich,
rozliczanie inwentaryzacji składników majątkowych jednostek obsługiwanych,
sporządzanie sprawozdawczości finansowo-budżetowej oraz statystycznej,
dokonywanie rozliczeń z Urzędami Skarbowymi, Zakładem Ubezpieczeń Społecznych i innymi urzędami,
gromadzenie i przechowywanie dokumentacji finansowo-księgowej jednostek obsługiwanych,
współpraca z dyrektorami szkół i przedszkoli w zakresie sporządzania sprawozdań rzeczowo-finansowych i statystycznych,
współpraca z dyrektorami szkół i przedszkoli przy tworzeniu i realizacji projektów planów finansowych, planów finansowych oraz prowadzenie bieżącej analizy realizacji planów;
prowadzenie spraw dotyczących udzielania pomocy materialnej dla uczniów;
prowadzenie spraw związanych z dofinansowaniem pracodawcom kosztów kształcenia młodocianych pracowników;
prowadzenie spraw związanych z przyznawaniem nagród Prezydenta nauczycielom i uczniom;
prowadzenie spraw związanych z przyznawaniem nauczycielom odznaczeń i nagród państwowych i resortowych;
współpraca z instytucjami i stowarzyszeniami kultury;
prowadzenie rejestru miejskich instytucji kultury;
monitorowanie realizacji zadań statutowych miejskich instytucji kultury w zakresie upowszechniania kultury i społecznego ruchu kulturalnego, czytelnictwa i ochrony dziedzictwa kulturalnego;
koordynowanie działań kulturalno-wychowawczych podejmowanych przez instytucje kultury;
inspirowanie działań instytucji kultury;
utrzymywanie kontaktów ze środowiskiem artystycznym miasta;
przygotowywanie wniosków w sprawie inwestycji i remontów w jednostkach, o których mowa w pkt 1;
przygotowywanie i organizacja konkursów na stanowiska dyrektorów podległych jednostek oświatowych;
przygotowywanie dokumentacji do oceny pracy dyrektorów podległych jednostek oświatowych;
przygotowanie projektu budżetu Wydziału;
nadzór nad przygotowaniem i realizacją budżetu podległych jednostek oświatowych i prowadzenie sprawozdawczości w tym zakresie;
bieżące monitorowanie realizacji budżetu i składanie propozycji do jego zmian;
współpraca z dyrektorami jednostek i koordynacja wspólnych działań prowadzących do racjonalizacji kosztów funkcjonowania oświaty i kultury;
współdziałanie z właściwym merytorycznie wydziałem w zakresie profilaktyki zdrowotnej oraz higieny szkolnej i przedszkolnej w podległych jednostkach;
przygotowywanie i aktualizacja informacji na stronie internetowej Urzędu z zakresu oświaty, kultury i sportu;
pozyskiwanie środków finansowych ze źródeł zewnętrznych na poprawę wyposażenia i zwiększenia oferty programowej z zakresu kultury i oświaty w miejskich jednostkach organizacyjnych;
inspirowanie, organizacja i koordynacja imprez sportowych i rekreacyjnych;
współpraca z klubami sportowymi, stowarzyszeniami kultury fizycznej oraz uczniowskimi klubami sportowymi z terenu Miasta Pabianic;
nadzorowanie spraw związanych z przygotowywaniem przez placówki oświatowe programów i projektów w zakresie pozyskiwania funduszy zewnętrznych;
przygotowywanie projektów i programów związanych z pozyskiwaniem środków zewnętrznych w zakresie oświaty, edukacji ekologicznej, sportu i rekreacji;
monitorowanie realizowanych projektów i programów oraz sporządzanie sprawozdań merytorycznych w tym zakresie;
prowadzenie spraw dotyczących zlecania realizacji zadań klubom sportowym w zakresie tworzenia warunków sprzyjających rozwojowi sportu w ramach dotacji celowych;
prowadzenie spraw dotyczących zlecania realizacji zadań związanych ze sportem, rekreacją i upowszechnianiem kultury fizycznej organizacjom innym niż kluby sportowe w oparciu o umowy i program współpracy z organizacjami pozarządowymi;
koordynacja współpracy klubów sportowych ze szkołami w zakresie prowadzenia klas usportowionych, sportowych zajęć pozalekcyjnych oraz organizacji imprez w Mieście;
prowadzenie spraw związanych z przyznawaniem stypendiów i nagród sportowych;
udział w tworzeniu programów i projektów związanych z rozwojem szkolnej infrastruktury sportowej i rekreacyjnej oraz z pozyskiwaniem środków zewnętrznych w tym zakresie;
nadzór nad odpowiednim wykorzystywaniem i zarządzaniem szkolnymi obiektami sportowymi;
prowadzenie spraw związanych z budżetem obywatelskim w zakresie merytorycznym wydziału;
współpraca z innymi komórkami Urzędu i miejskimi jednostkami organizacyjnymi w zakresie wypoczynku zimowego i letniego dzieci i młodzieży;
obsługa administracyjno-biurowa pracy Rady Sportu;
współpraca z MOSiR w zakresie organizacji imprez sportowych i rekreacyjnych, rozgrywek międzyszkolnych oraz bieżących spraw związanych z funkcjonowaniem jednostki;
wykonywanie innych zadań z zakresu oświaty i wychowania, kultury, kultury fizycznej, określonych w ustawach i przepisach szczególnych.
W Wydziale Edukacji, Kultury i Sportu powołane są komórki organizacyjne: