Podatek od nieruchomości dot. przedmiotów opodatkowania związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej przy remontowanych ulicach: Łaskiej, Zamkowej i Warszawskiej
W trosce o lokalnych przedsiębiorców, którzy przez utrudnienia związane z remontem ulic Zamkowej i Warszawskiej odnotowują znaczny spadek dochodów, Prezydent Miasta Pabianic informuje, że na podstawie przepisów ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz.U. z 2021 r. poz. 1540 ze zm.) podatnicy mogą zwracać się z indywidualnymi wnioskami do Organu podatkowego o udzielenie ulg w zapłacie podatku od nieruchomości, o których w przywoływanej ustawie.
Zgodnie z art. 67a, ze względu na ważny interes podatnika lub ważny interes publiczny organ podatkowy może:
- umorzyć zaległość podatkową, odsetki za zwłokę lub opłatę prolongacyjną,
- rozłożyć na raty lub odroczyć (przesunąć w czasie) zapłatę podatku,
- rozłożyć na raty lub odroczyć zapłatę zaległości podatkowej wraz z odsetkami za zwłokę.
Umorzyć można zaległość podatkową, a więc podatek lub ratę podatku nie zapłacone w ustawowym terminie płatności. Ustawowe terminy płatności dla osób fizycznych przypadają do: 15 marca, 15 maja, 15 września, 15 listopada roku podatkowego, lub w terminie 14 dni od daty otrzymania decyzji. Dla osób prawnych terminami zapłaty rat podatku są: za styczeń do 31 stycznia, a za pozostałe miesiące do 15-go dnia każdego miesiąca roku podatkowego.
W przypadku osób prowadzących działalność gospodarczą, ww. ulgi stanowią pomoc de minimis.
Ponieważ, jak sygnalizują przedsiębiorcy z remontowanych ulic, spadek ich dochodów nastąpił na skutek utrudnień związanych z remontem głównej arterii miasta, do wniosku będzie konieczne przedłożenie informacji o dochodach uzyskiwanych w poszczególnych miesiącach: 2019 r. i 2021 r. oraz za okres bieżący (do miesiąca, poprzedzającego miesiąc, w którym składany jest wniosek o udzielenie ulgi). W przypadku, gdy wnioskującymi o ulgę są osoby fizyczne, do wniosku wraz z uzasadnieniem należy złożyć oświadczenie o stanie majątkowym ze wskazaniem struktury dochodów i wydatków oraz zestawieniem kosztów, dochodów, straty. Osoby prawne złożyć powinny bilans i rachunek zysków i strat za wskazany wyżej okres. Dodatkowo przedsiębiorcy zobowiązani są do złożenia formularza informacji o pomocy de minimis za okres trzech lat kalendarzowych.
W razie wątpliwości, Organ podatkowy może poprosić o dodatkowe wyjaśnienia i dokumenty, niezbędne do rozstrzygnięcia zgłoszonego żądania.
W załączeniu znajdują się wzory niezbędnych dokumentów.