Zgłoszenie obowiązku w zakresie opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi
Wersja strony w formacie XMLKategoria sprawy | podatki, opłaty |
---|---|
Komórka odpowiedzialna | Wydział Podatków i Opłat Lokalnych |
Karta usługi publicznej
Wydziału Podatków i Opłat Lokalnych
Urzędu Miejskiego w Pabianicach
Zgłoszenie obowiązku w zakresie opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi
Podstawa prawna
- Ustawa z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (t.j. Dz. U. z 2022 r., poz. 2519 ze zm.).
- Uchwała NR XL/417/21 Rady Miejskiej w Pabianicach z dnia 12 listopada 2021 r. w sprawie wyboru metody ustalenia opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi oraz ustalenia stawek tej opłaty (Dz. Urz. Woj. Łódzkiego z dnia 24 listopada 2021 r., poz. 5574).
- Uchwała nr XXXI/339/21 Rady Miejskiej w Pabianicach z dnia 18 marca 2021 r. zmieniająca Uchwałę nr XXIX/316/21 Rady Miejskiej w Pabianicach z dnia 4 lutego 2021 r. w sprawie wzoru deklaracji o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi oraz terminu i miejsca składania deklaracji przez właścicieli nieruchomości położonych na terenie Miasta Pabianic (Dz. Urz. Woj. Łódzkiego z dnia 8 kwietnia 2021 r., poz. 1547).
Miejsce załatwienia sprawy
Wydział Podatków i Opłat Lokalnych
Referat Opłat za Odpady Komunalne
ul. Zamkowa 16, 95-200 Pabianice
pokój nr 17, tel. +48 42 22 54 648, +48 42 22 54 645
w godzinach:
poniedziałek, środa, czwartek: 8.00 - 16.00
wtorek: 8.00 - 17.00
piątek: 8.00 - 15.00
Wymagane dokumenty
- deklaracja o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi (dostępna na stronie Urzędu Miejskiego oraz jako załącznik do niniejszej karty),
- akt notarialny lub umowa najmu nieruchomości lub inny dokument świadczący o władaniu nieruchomością,
- pełnomocnictwo (jeżeli z wnioskiem występuje inna osoba niż podatnik),
- potwierdzenie opłaty skarbowej za złożenie pełnomocnictwa.
Miejsce złożenia dokumentów
Złożenie dokumentów: Wydział Podatków i Opłat Lokalnych, Referat Opłat za Gospodarowanie Odpadami Komunalnymi, ul. Zamkowa 16, 95-200 Pabianice, pokój nr 17 lub Biuro Obsługi Interesanta, ul. Zamkowa 16 lub elektronicznie za pośrednictwem platformy ePUAP na adres skrytki: /1311aholak/SkrytkaESP (wymagany podpis elektroniczny weryfikowany za pomocą ważnego kwalifikowanego certyfikatu lub podpis potwierdzony profilem zaufanym ePUAP).
Termin realizacji
Bez zbędnej zwłoki.
Sposób załatwienia sprawy
Wprowadzenie do ewidencji zobowiązanych w opłacie.
Opłaty
Brak.
Tryb odwoławczy
Brak.
Dodatkowe informacje
Deklarację o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi są obowiązani złożyć właściciele nieruchomości, na których zamieszkują mieszkańcy. Pierwszą deklarację o wysokości opłaty składa się w terminie 14 dni odpowiednio od dnia zamieszkania pierwszego mieszkańca na danej nieruchomości.
Wysokość zobowiązania określonego w deklaracji o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi obowiązuje za kolejne miesiące do czasu korekty deklaracji lub zmiany stawki opłat za gospodarowanie odpadami komunalnymi, z zastrzeżeniem art. 6o.
W przypadku zmiany danych będących podstawą ustalenia wysokości należnej opłaty za gospodarowanie od-padami komunalnymi lub określonej w deklaracji ilości odpadów komunalnych powstających na danej nieruchomości, właściciel nieruchomości jest obowiązany złożyć nową deklarację w terminie do 10 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym nastąpiła zmiana. Opłatę za gospodarowanie odpadami komunalnymi w zmienionej wysokości uiszcza się za miesiąc, w którym nastąpiła zmiana.
Właściciel nieruchomości nie może złożyć deklaracji zmniejszającej wysokość zobowiązania z tytułu opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi za okres wsteczny, z wyjątkiem przypadku, o którym mowa w ust. 2, tj. w związku ze śmiercią mieszkańca w terminie do 6 miesięcy od dnia tego zdarzenia.
W związku z art. 6k ust. 4a ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach, Rada gminy, w drodze uchwały, zwalnia w części z opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi właścicieli nieruchomości zabudowanych budynkami mieszkalnymi jednorodzinnymi kompostujących bioodpady stanowiące odpady komunalne w kompostowniku przydomowym, proporcjonalnie do zmniejszenia kosztów gospodarowania odpadami komunalnymi z gospodarstw domowych. Na mocy § 2 wspomnianej uchwały Rady Miejskiej w Pabianicach, zwalnia się w części stanowiącej 9% z opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi właścicieli nieruchomości zabudowanych budynkami mieszkalnymi jednorodzinnymi kompostujących bioodpady stanowiące odpady komunalne w kompostowniku przydomowym (zwolnienie to nie dotyczy nieruchomości wielorodzinnych oraz nieruchomości jednorodzinnych, na których bioodpady stanowiące odpady komunalne nie są kompostowane w kompostowniku przydomowym).
W przypadku skorzystania ze zwolnienia w części z opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi, odpady biodegradowalne nie będą odbierane z terenu nieruchomości oraz brak jest możliwości oddania tych odpadów do Punktu Selektywnej Zbiórki Odpadów Komunalnych Miasta Pabianice przy ul. Warzywnej 6.