Wniosek o wydanie Karty Dużej Rodziny
Wersja strony w formacie XMLKategoria sprawy | sprawy społeczne |
---|---|
Komórka odpowiedzialna | Wydział Spraw Społecznych i Gospodarczych |
Karta usługi publicznej
Wydziału Spraw Społecznych i Gospodarczych
Urzędu Miejskiego w Pabianicach
Wniosek o wydanie Karty Dużej Rodziny
Podstawa prawna
Ustawa z dnia 5 grudnia 2014 r. o Karcie Dużej Rodziny (t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2424).
Miejsce załatwienia sprawy
Wydział Spraw Społecznych i Gospodarczych, ul. Gabriela Narutowicza 33,
95-200 Pabianice, pokój nr 16a, tel. +48 42 22 54 631
w godzinach:
poniedziałek, środa, czwartek: 8.00 - 16.00
wtorek: 8.00 - 17.00
piątek: 8.00 - 15.00
Wymagane dokumenty
- Składając wniosek o przyznanie Karty, przedstawia się w szczególności:
- w przypadku rodzica - oświadczenia, że rodzic miał lub ma na utrzymaniu łącznie co najmniej troje dzieci oraz, że nie jest lub nie był pozbawiony władzy rodzicielskiej ani ograniczony we władzy rodzicielskiej przez umieszczenie dziecka w pieczy zastępczej w stosunku do co najmniej trojga dzieci,
- w przypadku dzieci w wieku powyżej 18. roku życia, które uczą się w szkole lub w szkole wyższej - oświadczenie o planowanym terminie ukończenia nauki w danej placówce,
- w przypadku dzieci umieszczonych w rodzinie zastępczej lub rodzinnym domu dziecka - oryginał lub odpis postanowienia o umieszczeniu w rodzinie zastępczej lub rodzinnym domu dziecka,
- w przypadku osób przebywających w dotychczasowej rodzinie zastępczej albo w rodzinnym domu dziecka, które ukończyły 18 rok życia i nadal się uczą lub legitymują się orzeczeniem o znacznym lub umiarkowanym stopniu niepełnosprawności i uczą się - oświadczenie o pozostawaniu w dotychczasowej rodzinie zastępczej lub rodzinnym domu dziecka.
- Karta Dużej Rodziny dostępna jest w dwóch formach: tradycyjnej (tj. plastikowej) oraz elektronicznej (aplikacja mobilna mObywatel).
- Karta oraz jej duplikat są przyznawane i wydawane na wniosek członka rodziny wielodzietnej.
- Wnioskodawca wskazuje, czy wniosek dotyczy:
- przyznania obu form Karty,
- przyznania dodatkowej formy Karty (tradycyjnej, tj. plastikowej),
- rezygnacji z tradycyjnej formy Karty.
- Wniosek o przyznanie Karty lub wydanie jej duplikatu składa się w gminie właściwej ze względu na miejsce zamieszkania członka rodziny wielodzietnej.
- Wniosek o przyznanie Karty lub wydanie jej duplikatu może złożyć w imieniu członków rodziny wielodzietnej członek rodziny wielodzietnej posiadający pełną zdolność do czynności prawnych, który oświadczy, że jest umocowany do złożenia wniosku o przyznanie Karty lub jej duplikatu oraz do odebrania Karty lub jej duplikatu w imieniu członków rodziny wielodzietnej wskazanych we wniosku.
Miejsce złożenia i odbioru dokumentów
Złożenie dokumentów w formie pisemnej: Biuro Obsługi Interesantów, ul. Zamkowa 16 lub Wydział Spraw Społecznych i Gospodarczych, ul. Gabriela Narutowicza 33, 95-200 Pabianice, pokój nr 16a.
Złożenie dokumentów w formie elektronicznej: wniosek i dokumenty mogą być składane drogą elektroniczną wyłącznie za pomocą systemu teleinformatycznego utworzonego przez ministra właściwego do spraw rodziny.
Termin realizacji
Niezwłocznie.
Załatwienie sprawy wymagającej postępowania wyjaśniającego powinno nastąpić nie później niż w ciągu miesiąca, a sprawy szczególnie skomplikowanej – nie później niż w ciągu dwóch miesięcy.
Sposób załatwienia sprawy
- Wydanie Kart Dużej Rodziny
- Odmowa wydania Kart Dużej Rodziny w formie decyzji administracyjnej.
Opłaty
Karty Dużej Rodziny wydawane są bezpłatne.
Wyjątki:
- Wydanie Karty podlega opłacie w wysokości 10,00 zł. w przypadku gdy członkowi rodziny wielodzietnej, przyznano już jedną formę karty (elektroniczną) i wystąpi on o wydanie drugiej formy Karty (tradycyjnej),
- Wydanie duplikatu Karty podlega opłacie w wysokości 15,00 zł.
Tryb odwoławczy
Odwołanie od decyzji wnosi się do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Łodzi w terminie 14 dni od dnia doręczenia decyzji o odmowie wydania Karty, za pośrednictwem Prezydenta Miasta Pabianic.
Dodatkowe informacje
Od dnia 9 czerwca 2021 r. wszystkie aktywne Karty uzyskają formę elektroniczną. Każdy posiadacz aktywnej Karty (niezależnie od jej formy) będzie mógł wyświetlić ją w aplikacji mObywatel. Osoby, które nie mają dostępu do aplikacji mObywatel (np. cudzoziemcy) będą musiały pozostać przy kartach tradycyjnych.