W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. Więcej szczegółów w naszej Polityce Cookies.

Kontakt

Urząd Miejski w Pabianicach


ul. Zamkowa 16
95-200 Pabianice


tel.: +48 42 22 54 600
fax: +48 42 22 54 669


e-mail: poczta@um.pabianice.pl


NIP: 731 10 02 565
REGON: 000 516 910

Podatek od nieruchomości - 2025 r.

Stawki podatku na 2025 rok zostały zmienione. Nowe stawki określone zostały w uchwale Nr VIII/77/24 Rady Miejskiej w Pabianicach z dnia 27 listopada 2024 r. w sprawie określenia wysokości stawek podatku od nieruchomości. (Dz. Urzędowy Woj. Łódzkiego z dnia 9 grudnia 2024 r., poz. 10252).

W lutym 2025 roku rozpocznie się doręczanie podatnikom decyzji wymiarowych na 2025 rok dla osób fizycznych. Przesyłki na terenie miasta doręczane będą przez doręczycieli UMP. Osoby fizyczne płacą podatek w 4 ratach. Jeżeli kwota podatku za rok nie przekracza 100 zł podatek płatny jest jednorazowo w terminie zapłaty raty pierwszej.

Osoby prawne zobowiązane są do końca stycznia roku podatkowego złożyć deklarację podatkową na podatek od nieruchomości i dokonać wpłaty raty podatku za styczeń do 31 stycznia roku podatkowego. Raty podatku za kolejne miesiące płatne są do 15-go dnia każdego miesiąca.

Przy czym, z uwagi na zmiany ustawy o podatkach i opłatach lokalnych ustawodawca przewidział w 2025 roku możliwość złożenia deklaracji w terminie późniejszym, tj. do 31. marca 2025 r. I tak: zgodnie z art. 6 ustawy o zmianie ustawy o podatku rolnym, ustawy o podatkach i opłatach lokalnych oraz ustawy o opłacie skarbowej w 2025 r. (tekst jednolity: Dz. U. z 2024 r., poz. 1757) osoby prawne, jednostki organizacyjne oraz spółki niemające osobowości prawnej, jednostki organizacyjne Krajowego Ośrodka Wsparcia Rolnictwa, a także jednostki organizacyjne Państwowego Gospodarstwa Leśnego Lasy Państwowe mogą składać deklaracje na podatek od nieruchomości na rok 2025 w terminie do dnia 31 marca 2025 r., jeżeli spełnią następujące warunki:

  1. złożą do właściwego organu podatkowego w terminie do dnia 31 stycznia 2025 r. pisemne zawiadomienie o skorzystaniu z tego uprawnienia, zawierające:
    1. nazwę organu podatkowego, do którego zawiadomienie jest kierowane,
    2. nazwę podatnika składającego zawiadomienie, adres jego siedziby oraz jego identyfikator podatkowy,
    3. oświadczenie o skorzystaniu z uprawnienia do złożenia deklaracji na podatek od nieruchomości na rok 2025 w terminie do dnia 31 marca 2025 r.,
  2. bez wezwania organu podatkowego, wpłacą na rachunek właściwej gminy miesięczne raty podatku od nieruchomości:
    1. za styczeń – w terminie do dnia 31 stycznia 2025 r.,
    2. za luty – w terminie do dnia 15 lutego 2025 r.,
    3. za marzec – w terminie do dnia 15 marca 2025 r.– w wysokości odpowiadającej średniej miesięcznej kwocie należnego podatku za 2024 r.

Wzory informacji (IN-1) i deklaracji (DN-1) obowiązujące od 1 lipca 2019 r. są do pobrania na stronie Ministerstwa Finansów lub w siedzibie tut. Urzędu Miejskiego w Pabianicach, ul. Zamkowa 16, pok. nr 15. Przypomina się o obowiązku dołączenia do nich niezbędnych, kompletnych załączników, wypełnionych rzetelnie i dokładnie zgodnie z przepisami prawa.

Podatek, rata podatku płatny jest na indywidualny numer rachunku bankowego, podany w decyzji podatkowej lub w kasie nr 1, w siedzibie UMP przy ul. Zamkowej 16 parter, pokój 1, czynnej godzinach: poniedziałek, środa, czwartek 8-15, wtorek 8-16, piątek 8-14.

Od należności nie uregulowanych w ustawowym terminie zapłaty naliczane są odsetki.

Podatek lub rata podatku, nie zapłacone w terminie płatności, podlegają ściągnięciu w trybie postępowania egzekucyjnego w administracji prowadzonego przez Naczelnika Urzędu Skarbowego i działającego w jego imieniu poborcę skarbowego, co naraża podatnika na ponoszenie dodatkowych kosztów egzekucyjnych.

Szczegółowe informacje udzielane są w Referacie Podatków i Opłat Lokalnych UMP ul. Zamkowa 16, I piętro pok. 15, tel.: 42 22 54 646 lub 42 22 54 640.

Powiadom znajomego