Karta usługi publicznej
Wydziału Ochrony Środowiska
Urzędu Miejskiego w Pabianicach

 

Zgłoszenie instalacji przydomowej oczyszczalni ścieków

 

Podstawa prawna

  • art. 152-153, art. 378 ust. 3 pkt. 3, art.  342 i 368 ustawy z dnia 27 kwietnia 2001r. Prawo ochrony środowiska (t.j. Dz. U. z 2017 r. poz. 519 z późn. zm.),
  • rozporządzenie Ministra Środowiska z dnia 2 lipca 2010 r. w sprawie rodzajów instalacji, których eksploatacja wymaga zgłoszenia (Dz. U. Nr 130, poz. 880),
  • ustawa z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (t.j. Dz. U. z 2017 r. poz. 1257 z późn. zm.),
  • ustawa z dnia 16 listopada 2006 roku o opłacie skarbowej (t.j. Dz. U. z 2016 r. poz. 1827 z późn. zm.).
     

Miejsce złożenia dokumentów
Biuro Obsługi Interesanta, Urząd Miejski w Pabianicach, ul. Zamkowa 16, 95-200 Pabianice.

Dodatkowych informacji udziela
Wydział Ochrony Środowiska, ul. św. Jana 4, 95-200 Pabianice
II piętro, pokój nr 22, tel. +48 42 22 54 628, +48 42 22 54 629
w godzinach:
poniedziałek, środa, czwartek: 8.00 - 16.00
wtorek: 8.00 - 17.00
piątek: 8.00 - 15.00

Wymagane dokumenty
Zgłoszenia eksploatacji przydomowej oczyszczalni ścieków do którego należy dołączyć:

  • mapę sytuacyjno-wysokościową z naniesieniem lokalizacji oczyszczalni ścieków,
  • powykonawczą inwentaryzację geodezyjną,
  • aprobatę (certyfikat) urządzeń oczyszczalni ścieków,
  • kopię dokumentacji technicznej przydomowej oczyszczalni ścieków (instrukcja eksploatacji),
  • zgłoszenie z Wydziału Architektury i Budownictwa Starostwa Powiatowego w Pabianicach na budowę przydomowej oczyszczalni ścieków,
  • pełnomocnictwo, w przypadku dokonania zgłoszenia przez pełnomocnika,
  • dowód uiszczenia opłaty skarbowej (jeśli jest wymagana).


Termin załatwienia sprawy
Do 30 dni (zgłoszenie uznaje się za przyjęte, jeśli 30 dni od daty zgłoszenia Prezydent Miasta Pabianic nie wniesie sprzeciwu).

Sposób załatwienia sprawy
Wpis do rejestru ewidencji przydomowych oczyszczalni ścieków lub w przypadku sprzeciwu eksploatacji przydomowej oczyszczalni ścieków, wydanie decyzji administracyjnej w terminie 30 dni od dnia doręczenia zgłoszenia do tut. Urzędu.

Opłaty
Opłatę skarbową należy wnieść przelewem na rachunek bankowy: Urzędu Miejskiego w Pabianicach 58 1560 0013 2473 5210 8000 0002 lub do kasy Urzędu Miejskiego w Pabianicach mieszczącej się przy ul. Zamkowej 16, podając tytuł opłaty.

  1. 120,00 zł – opłata skarbowa za przyjęcie wymaganego przepisami o ochronie środowiska    zgłoszenia instalacji, z której emisja nie wymaga pozwolenia, mogącej negatywnie    oddziaływać na środowisko;
    Zwolnione z opłaty jest zgłoszenie eksploatacji przydomowe oczyszczalnie ścieków realizowanej w związku z zabudową mieszkaniową.
  2. 17,00 zł – opłata skarbowa za złożenie dokumentu stwierdzającego udzielenie pełnomocnictwa.

Obowiązek uiszczenia opłaty skarbowej powstaje z chwilą dokonania zgłoszenia.

Tryb odwoławczy
W przypadku wniesienia przez organ właściwy do przyjęcia zgłoszenia sprzeciwu w drodze decyzji, odwołanie od decyzji wnosi się do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Łodzi za pośrednictwem Prezydenta miasta Pabianic w terminie 14 dni od dnia doręczenia decyzji.

Dodatkowe informacje

  • Zgłoszeniu podlegają oczyszczalnie ścieków o przepustowości do 5 m3 na dobę, wykorzystywane na potrzeby własnego gospodarstwa domowego lub rolnego w ramach zwykłego korzystania z wód.
  • Budowa przydomowej oczyszczalni ścieków nie wymaga uzyskania pozwolenia wodnoprawnego w przypadku, gdy oczyszczone ścieki odprowadzane są do wód lub do ziemi na grunt stanowiący własność eksploatującego.
  • Przydomową oczyszczalnię ścieków nie można wybudować na terenach objętych siecią kanalizacyjną (obowiązkiem jest przyłączenie domu do kanalizacji sanitarnej), chyba, że przepisy stanowią inaczej.
  • Na obszarach nieskanalizowanych możliwość budowy przydomowej oczyszczalni ścieków zależy od ustaleń miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego.
  • Właściciel nieruchomości, na terenie której będzie eksploatowana oczyszczalnia jest obowiązany do dokonania jej zgłoszenia właściwemu organowi ochrony środowiska przed rozpoczęciem eksploatacji.
  • Do rozpoczęcia eksploatacji oczyszczalni można przystąpić, jeżeli organ właściwy do przyjęcia zgłoszenia w terminie 30 dni od dnia doręczenia zgłoszenia nie wniesie sprzeciwu w drodze decyzji.
  • Oczyszczalnię objętą obowiązkiem zgłoszenia w okresie, gdy jest już ona eksploatowana, prowadzący ją jest obowiązany zgłosić w terminie 6 miesięcy od dnia, w którym została ona objęta tym obowiązkiem.
  • Eksploatujący jest obowiązany przedłożyć organowi właściwemu do przyjęcia zgłoszenia informację o rezygnacji z rozpoczęcia albo zakończenia eksploatacji, lub informację o zmianie danych w zgłoszeniu. Zgłoszenia takiego należy dokonać w terminie 14 dni od dnia rezygnacji z podjęcia działalności albo zaprzestania działalności lub zmianie danych.
  • W przypadku naruszenia warunków eksploatacji przydomowej oczyszczalni ścieków organ właściwy może w drodze decyzji wstrzymać jej użytkowanie.
  • Gdy eksploatacja oczyszczalni nie zostanie zgłoszona, organ ma prawo nałożyć na eksploatującego karę grzywny.

 

Uwaga
Zgodnie z §4 ust. 8 i 9 oraz załącznikiem nr 2 i 3 rozporządzenia Ministra Środowiska z dnia 18 listopada 2014 r. w sprawie warunków, jakie należy spełnić przy wprowadzaniu ścieków do wód lub do ziemi, oraz w sprawie substancji szczególnie szkodliwych dla środowiska wodnego (Dz. U. poz. 1800) ścieki odprowadzane za pośrednictwem zgłaszanej oczyszczalni ścieków nie powinny przekraczać najwyższych dopuszczalnych wartości wskaźników zanieczyszczeń, właściwych dla RLM poniżej 2000 (zgłoszonej oczyszczalni ścieków) lub dla RLM aglomeracji, na obszarze której zlokalizowane jest gospodarstwo. 

[start] [koniec]



Załączniki:

Wzór zgłoszenia eksploatacji przydomowej oczyszczalni ścieków
Wzór oświadczenia zgłaszającego przydomową oczyszczalnię ścieków
Klauzula informacyjna