Karta usługi publicznej
Wydziału Spraw Lokalowych - Referatu Dodatków Mieszkaniowych
Urzędu Miejskiego w Pabianicach

 

Ustalenie prawa do dodatku energetycznego

 

Podstawa prawna
Ustawa z dnia 10 kwietnia 1997r. - Prawo energetyczne (t.j.: Dz.U. z 2018r. poz. 755, zm. Dz.U. z 2018r. poz. 650 i poz. 685)
Ustawa z dnia 21 czerwca 2001r. o dodatkach mieszkaniowych (t.j.: Dz.U. z 2017r. poz. 180)
Ustawa z dnia 14 czerwca 1960r. - Kodeks postępowania administracyjnego (t.j.: Dz.U. z 2017r. poz. 1257, Dz.U. z 2018r. poz. 149 i poz. 650)
Obwieszczenie Ministra Energii z dnia 23 kwietnia 2018r. w sprawie wysokości dodatku energetycznego obowiązującej od dnia 1 maja 2018r. do dnia 30 kwietnia 2019r. (M.P. z 2018r. poz. 450)
Ustawa z dnia 16 listopada 2006r. o opłacie skarbowej (t.j.: Dz.U. z 2016r. poz. 1827 ze zm.)

Miejsce załatwienia sprawy
Wydział Spraw Lokalowych, Referat Dodatków Mieszkaniowych, ul. Gabriela Narutowicza 33,
95-200 Pabianice, pokój nr 15, tel. +48 42 22 54 633
w godzinach:
poniedziałek, środa, czwartek: 8.00 - 12.00 i 14.00 - 16.00
wtorek: 8.00 - 12.00 i 14.00 - 17.00
piątek: 8.00 - 12.00 i 14.00 - 15.00

Wymagane dokumenty

  • Wniosek o przyznanie dodatku energetycznego (druk wniosku – zał. nr 1);
  • Klauzula informacyjna dotycząca przetwarzania danych osobowych (druk klauzuli – zał. nr 2)
  • Obowiązująca umowa kompleksowa lub umowa sprzedaży energii elektrycznej zawarta między wnioskodawcą a przedsiębiorstwem energetycznym (do wglądu);
  • Dokument potwierdzający tożsamość wnioskodawcy (do wglądu);
  • Pełnomocnictwo - w przypadku składania wniosku o przyznanie dodatku energetycznego i odbierania decyzji administracyjnej w imieniu wnioskodawcy.


Miejsce złożenia i odbioru dokumentów

Złożenie dokumentów: Wydział Spraw Lokalowych - Referat Dodatków Mieszkaniowych,
95-200 Pabianice, ul. Gabriela Narutowicza 33, pokój 15 lub Biuro Obsługi Interesantów,
95-200 Pabianice, ul. Zamkowa 16
Odbiór decyzji administracyjnej: Wydział Spraw Lokalowych - Referat Dodatków Mieszkaniowych, 95-200 Pabianice, ul. Gabriela Narutowicza 33, pokój 15.

Termin realizacji
Do 30 dni od daty złożenia dokumentów. W przypadku konieczności przeprowadzenia postępowania wyjaśniającego termin rozpatrzenia wniosku może zostać przedłużony.

Sposób załatwienia sprawy
Wydanie decyzji administracyjnej.

Opłaty

  • Zwolnione z opłaty skarbowej zgodnie z częścią I poz. 53 pkt 2a załącznika do ustawy z dnia 16 listopada 2006r. o opłacie skarbowej (t.j.: Dz.U. z 2016r. poz. 1827 ze zm.) stanowiącego wykaz przedmiotów opłaty skarbowej, stawki tej opłaty oraz zwolnienia;
  • W przypadku pełnomocnictwa dla osoby, która nie jest małżonkiem, wstępnym, zstępnym lub rodzeństwem względem wnioskodawcy wnosi się opłatę skarbową w wysokości 17,00 zł. Opłatę skarbową uiszcza się w Wydziale Spraw Społecznych i Gospodarczych, ul. Gabriela Narutowicza 33 pokój 14 (poniedziałek – piątek 8.00-14.00, ostatni dzień roboczy miesiąca 8.00-13.00), w Urzędzie Miejskim w Pabianicach, ul. Zamkowa 16, I piętro (poniedziałek, środa, czwartek: 8.00-15.00, wtorek: 8.00-16.00, piątek: 8.00-14.00), lub na konto: Getin Noble Bank  S.A. Nr 58 1560 0013 2473 5210 8000 0002;
  • Dodatek energetyczny otrzymywany przez odbiorcę wrażliwego energii elektrycznej jest wolny od podatku dochodowego zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 97a ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j.: Dz.U. z 2018r. poz. 200, zm. Dz.U. z 2017r. poz. 2494 oraz Dz.U. z 2018r. poz. 106, poz. 138, poz. 317, poz. 650 i poz. 685).


Tryb odwoławczy

Odwołanie za pośrednictwem Prezydenta Miasta Pabianic do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Łodzi w terminie 14 dni od daty doręczenia decyzji. W odwołaniu można wnieść o przeprowadzenie przez organ odwoławczy postępowania wyjaśniającego w zakresie niezbędnym do rozstrzygnięcia sprawy. W trakcie biegu terminu do wniesienia odwołania można zrzec się prawa do wniesienia odwołania wobec organu, który wydał decyzję. Z dniem doręczenia oświadczenia o zrzeczeniu się prawa do wniesienia odwołania decyzja staje się ostateczna i prawomocna.

Dodatkowe informacje
Zgodnie z przepisami Prawa energetycznego – odbiorcy wrażliwemu energii elektrycznej przysługuje zryczałtowany dodatek energetyczny. Odbiorca wrażliwy energii elektrycznej to osoba, której przyznano dodatek mieszkaniowy w rozumieniu art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 21 czerwca 2001r. o dodatkach mieszkaniowych (t.j.: Dz.U. z 2017r. poz. 180), która jest stroną umowy kompleksowej lub umowy sprzedaży energii elektrycznej zawartej z przedsiębiorstwem energetycznym i zamieszkuje w miejscu dostarczania energii elektrycznej.

Wysokość dodatku energetycznego obowiązująca od dnia 1 maja 2018r. do dnia 30 kwietnia 2019r. dla gospodarstwa domowego:

  1. prowadzonego przez osobę samotną - wynosi 11,35 zł miesięcznie
  2. składającego się z 2 do 4 osób - wynosi 15,77 zł miesięcznie
  3. składającego się z co najmniej 5 osób - wynosi 18,92 zł miesięcznie


Decyzja przyznająca dodatek energetyczny wygasa w przypadku:

  • utraty uprawnień do dodatku mieszkaniowego
  • rozwiązania umowy z dostawcą energii elektrycznej
  • zmiany miejsca zamieszkania


W przypadku rozwiązania umowy z dostawcą energii elektrycznej lub zmiany miejsca zamieszkania osoba otrzymująca dodatek energetyczny jest zobowiązana powiadomić niezwłocznie o tym Wydział Spraw Lokalowych Urzędu Miejskiego w Pabianicach tj. w terminie 7 dni od zaistnienia zdarzenia.

 

 

[start] [koniec]



Załączniki:

Wniosek o przyznanie dodatku energetycznego
Klauzula informacyjna dotycząca przetwarzania danych osobowych