KARTA USŁUGI PUBLICZNEJ
Wydziału Ochrony Środowiska
Urzędu Miejskiego w Pabianicach

 

Uzyskanie zezwolenia na usunięcie drzew lub krzewów z nieruchomości stanowiących własność prywatną z terenu Miasta Pabianic

 

Podstawa prawna

  • ustawa z dnia 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody. (t.j. Dz. U. z 2015 r. poz. 1651 z późn. zm.).
  • ustawa z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego. (t.j. Dz. U. z 2016 r. poz. 23).
  • rozporządzenie Ministra Środowiska z dnia 13 października 2004 r. w sprawie stawek opłat dla poszczególnych rodzajów i gatunków drzew. (Dz. U. Nr 228, poz. 2306 z późn. zm.).
  • obwieszczenie Ministra Środowiska z dnia 28 października 2015 r. w sprawie stawek opłat za usunięcie drzew i krzewów na rok 2016. (M. P. z 2015 r. poz. 1064).


Miejsce załatwienia sprawy
Wydział Ochrony Środowiska, ul. św. Jana 4, 95-200 Pabianice
II piętro, tel. +48 42 22 54 628
w godzinach:
poniedziałek, środa, czwartek: 8.00 - 16.00
wtorek: 8.00 - 17.00
piątek: 8.00 - 15.00

Wymagane dokumenty (wybrać właściwe)

  1. Zgoda właściciela/właścicieli nieruchomości, jeżeli jest wymagana - oryginał (wymóg ten nie dotyczy wniosku złożonego przez: użytkownika wieczystego, posiadacza nieruchomości o nieuregulowanym stanie prawnym);
  2. Oświadczenie o posiadanym tytule prawnym do władania nieruchomością;
  3. Oświadczenie o posiadanym prawie własności urządzeń;
  4. Dokumenty potwierdzające tytuł prawny do władania nieruchomością w sytuacji, gdy tytuł ten nie został ujawniony w księdze wieczystej (np. akt notarialny, umowa dzierżawy itp.);
  5. Rysunek lub mapa określające usytuowanie drzewa lub krzewu w odniesieniu do granic nieruchomości i obiektów budowlanych istniejących lub projektowanych na tej nieruchomości. (jeżeli przyczyną usunięcia drzew jest kolizja z realizacją inwestycji, dla której wymagane jest sporządzenie projektu budowlanego zg. z ustawą z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane, do wniosku, zamiast rysunku lub mapki, należy załączyć wykonany przez projektanta posiadającego odpowiednie uprawnienia budowlane projekt zagospodarowania działki lub terenu, określający usytuowanie drzewa lub krzewu w odniesieniu do granic nieruchomości i obiektów budowlanych istniejących lub projektowanych na tej nieruchomości);
  6. Projekt planu nasadzeń zastępczych (w liczbie nie mniejszej niż liczba usuwanych drzew lub powierzchni nie mniejszej niż powierzchnia usuwanych krzewów) stanowiących kompensację przyrodniczą za usuwane drzewa i krzewy -  jeżeli są planowane, wykonany w formie rysunku, mapy lub projektu zagospodarowania działki lub terenu, oraz informację o liczbie, gatunku lub odmianie drzew lub krzewów oraz miejscu i planowanym terminie ich wykonania;
  7. Projekt planu przesadzenia drzewa lub krzewu -  jeżeli jest planowane, wykonany w formie rysunku, mapy lub projektu zagospodarowania działki lub terenu, oraz informację o miejscu i planowanym terminie ich wykonania;
  8. Decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach albo postanowienie w sprawie uzgodnienia warunków realizacji przedsięwzięcia w zakresie oddziaływania na obszar Natura 2000, w przypadku realizacji przedsięwzięcia, dla którego wymagane jest ich uzyskanie zgodnie z ustawą z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko, oraz postanowienie uzgadniające wydawane przez właściwego regionalnego dyrektora ochrony środowiska w ramach ponownej oceny oddziaływania na środowisko, jeżeli jest wymagana lub została przeprowadzona na wniosek realizującego przedsięwzięcie;
  9. Zezwolenie w stosunku do gatunków chronionych na czynności podlegające zakazom określonym w art. 51 ust. 1 pkt 1-4 i 10 oraz w art. 52 ust. 1 pkt 1, 3, 7, 8, 12, 13 i 15 ustawy o ochronie przyrody, jeżeli zostało wydane;
  10. Pełnomocnictwo, jeżeli pełnomocnik został ustanowiony.

W przypadku złożenia kopii, należy dostarczyć oryginały dokumentów do wglądu.

Termin realizacji
Wydanie decyzji administracyjnej następuje bez zbędnej zwłoki jednak nie później niż w ciągu miesiąca. W przypadku sprawy szczególnie skomplikowanej – nie później niż w ciągu dwóch miesięcy od dnia wszczęcia postępowania. Do terminów załatwienia sprawy nie wlicza się terminów przewidzianych w przepisach prawa dla dokonania określonych czynności, okresów zawieszenia postępowania oraz okresów opóźnień, spowodowanych z winy strony albo z przyczyn niezależnych od organu.

Opłaty
17,00 zł – opłata skarbowa za złożenie dokumentu stwierdzającego udzielenie pełnomocnictwa Opłatę skarbową należy wnieść przelewem na rachunek bankowy: Urzędu Miejskiego w Pabianicach 58 1560 0013 2473 5210 8000 0002 lub do kasy Urzędu Miejskiego w Pabianicach mieszczącej się przy ul. Zamkowej 16, podając tytuł opłaty.

Tryb odwoławczy
Odwołanie wnosi się do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Łodzi za pośrednictwem Prezydenta Miasta Pabianic w terminie 14 dni od dnia doręczenia stronie decyzji.

Dodatkowe informacje
Zezwolenie nie jest wymagane w przypadku drzew i krzewów:

  1. krzewów, których wiek nie przekracza 10 lat;
  2. krzewów na terenach pokrytych roślinnością pełniącą funkcje ozdobne, urządzoną pod względem rozmieszczenia i doboru gatunków posadzonych roślin, z wyłączeniem krzewów w pasie drogowym drogi publicznej, na terenie nieruchomości wpisanej do rejestru zabytków oraz na terenach zieleni;
  3. drzew, których obwód pnia na wysokości 5 cm nie przekracza:
    1. 35 cm – w przypadku topoli, wierzb, kasztanowca zwyczajnego, klonu jesionolistnego, klonu srebrzystego, robinii akacjowej oraz platanu klonolistnego;
    2. 25 cm – w przypadku pozostałych gatunków drzew;
  4. drzew lub krzewów owocowych, z wyłączeniem rosnących na terenie nieruchomości wpisanej do rejestru zabytków lub na terenach zieleni;
  5. prowadzenia akcji ratowniczej przez jednostki ochrony przeciwpożarowej lub inne właściwe służby ustawowo powołane do niesienia pomocy osobom w stanie nagłego zagrożenia życia lub zdrowia;
  6. drzew lub krzewów stanowiących złomy lub wywroty usuwanych przez:
    1. jednostki ochrony przeciwpożarowej, jednostki Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej, właścicieli urządzeń, o których mowa w art. 49 § 1 Kodeksu cywilnego, zarządców dróg, zarządców infrastruktury kolejowej, gminne lub powiatowe jednostki oczyszczania lub inne podmioty działające w tym zakresie na zlecenie gminy lub powiatu;
    2. inne podmioty lub osoby, po przeprowadzeniu oględzin przez organ właściwy do wydania zezwolenia na usunięcie drzewa lub krzewu, potwierdzających, że drzewa lub krzewy stanowią złom lub wywrot;
  7. drzew lub krzewów należących do gatunków obcych, określonych w przepisach wydanych na podstawie art. 120 ust. 2f ustawy o ochronie przyrody.

 

 

[start] [koniec]



Załączniki:

Formularz wniosku na usunięcie drzew i krzewów
Formularz wniosku na usunięcie drzew i krzewów
Załącznik nr 1 - zgoda właściciela, współwłaściciela na usunięcie drzew lub krzewów
Załącznik nr 1 - zgoda właściciela, współwłaściciela na usunięcie drzew lub krzewów (wersja edytowalna)
Załącznik nr 2a - oświadczenie dla wniosku składanego przez posiadacza nieruchomości o uregulowanym stanie prawnym
Załącznik nr 2a - oświadczenie dla wniosku składanego przez posiadacza nieruchomości o uregulowanym stanie prawnym
Załącznik nr 2b - oświadczenie dla wniosku składanego przez posiadacza nieruchomości o nieuregulowanym stanie prawnym
Załącznik nr 2b - oświadczenie dla wniosku składanego przez posiadacza nieruchomości o nieuregulowanym stanie prawnym
Załącznik nr 3 - oświadczenie o posiadanym prawie własności urządzeń
Załącznik nr 3 - oświadczenie o posiadanym prawie własności urządzeń